در لیست 11
در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه
انیمه ی سینمایی <<اسم تو>> از ماکوتو شینکای سال ۲۰۱۶ اکران شد و از همان زمان اکران به موفقیت گسترده ای رسید و کلی هوادار سراسر جهان پیدا کرد. فیلم رکوردهای فروش انیمه ها در ژاپن و جهان را شکست و یکی از پرفروش ترین انیمه های تاریخ شد. جلوه های بصری عالی، ریتم سریع و یک داستان
مسلما انیمه ای با چنین محبوبیتی به این زودی ها فراموش نمی شود، و هواداران آن تلاش می کنند همچنان در همان حال و هوا باشند و آثار مشابه دیگری هم تماشا کنند. علاوه بر چندتا از کارهای خود شینکای، چند انیمه ی سینمایی عالی دیگر هم هستند که یا چنین مضمون مشابهی را به کار برده اند، و یا از نظر بصری و زیبایی شناسی، شبیه <<اسم تو>> هستند.
<<اسم تو>> را چه یک داستان بلوغ با زیرلایه های ماوراءالطبیعه در نظر بگیریم، یا یک داستان عاشقانه ی عجیب و غریب، باز هم در صنعت انیمه نمونه های مشابه خوب دیگری هم برای تماشا وجود دارد.همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.
<<دختری که در زمان پرش می کرد>> یکی از کارای قدیمي تر مامورو هوسودا است، کسی که بیشتر به خاطر کارگردانی نسخه ی سینمایی <<دیجیمون>> مشهور شد. فیلم داستان دختری است که به یک باره متوجه می شود توانایی سفر در زمان را دارد و به معنای واقعی کلمه می تواند در آن پرش کند. او خیلی زود متوجه می شود که سفر در زمان آن قدرها هم که فکر می کرد راحت نیست و باید با کلی پیامدهای عجیب دست وپنجه نرم کند که خودش عاملشان بوده.
حتما بخوانید >>
وجه تشابه فیلم با <<اسم تو>> در این است که این جا هم به نوعی با یک داستان بلوغ طرف هستیم، همچنین آن جنبه های ماوراءالطبیعه مشابه هم این جا دیده می شوند. فیلم هوسودا به اندازه ی <<اسم تو>> عاشقانه نیست، ولی او مثل شینکای، خیلی خوب موفق می شود پی رنگ سفر در زمان را به پایان احساسی خوبی برساند.
تا قبل از این که <<اسم تو>> اکران شود، خیلی ها <<پنج سانتیمتر در ثانیه>> را بهترین فیلم شینکای در نظر می گرفتند. واقعا هم شایسته ی این همه تحسین بود. خیلی از عناصری که امضای کارهای شینکای هستند، در این فیلم دیده می شوند: انتظار عمیقی که بین دو عاشق جدا از هم شکل گرفته است، و آن پس زمینه های بصری درخشان و تماشایی.
حتما بخوانید >>
ولی با وجود این شباهت ها، <<۵ سانتیمتر در ثانیه>> در پایان شبیه یک پیش نویس از <<اسم تو>> به نظر می رسد. در حالی که <<اسم تو>> پر امید و الهام بخش است، <<۵ سانتیمتر در ثانیه>> فضای تلخ تر و غم انگیزتری دارد. این دو فیلم اگر از نظر حال وهوا با هم متفاوتند، ولی به نوعی مکمل هم دیگر حساب می شوند. و <<۵ سانتیمتر در ثانیه>> همچنان یکی از تاثیرگذارترین و دلنشین ترین آثار او باقی مانده است.
در بین کارگردان های زنی که انیمه می سازند، نائوکو یامادا به لطف انیمه ی سینمایی <<صدای خاموش>> به یکی از موفق ترین آن ها تبدیل شده است. این انیمه ی سینمایی احساسی و تاثربرانگیز، الان دیگر به یک جایگاه دست نیافتنی رسیده است. جالب این است که فیلم هم زمان با <<اسم تو>> اکران شد و البته در خیلی از زمینه ها، بازی را به رقیب قدر خود باخت. ولی می توان محتوای مضمونی کم وبیش مشابهی را در هردو اثر پیدا کرد.
حتما بخوانید >>
<<صدای خاموش>> آن چشم انداز و جنبه ی جادویی و فراطبیعی <<اسم تو>> را در خود ندارد، ولی درامی شخصی و هولناک درباره رستگاری و عشق های نادیده ارائه می دهد. با این حال، داستان های عاشقانه ی دراماتیکی که در هر دو فیلم پیاده شده اند، تا حدی شبیه بهم به نظر می رسند. همین باعث شده که <<صدای خاموش>> همیشه به عنوان یک گزینه ی بعدی به هواداران <<اسم تو>> پیشنهاد شود.
<<باغی از کلمات>> یک نقطه ی میانی قابل توجه در کارنامه ی کاری شینکای است. فیلم در فاصله بین <<پنج سانتیمتر در ثانیه>> و <<اسم تو>> ساخته شده و جایگاه قابل توجهی دارد. هواداران پروپاقرص شینکای با مقایسه ی <<اسم تو>> با کارهای قدیمی تر شینکای متوجه شده اند که از <<اسم تو>> به بعد، شینکای نگاه امیدوارانه تری به زندگی پیدا کرده است.
حتما بخوانید>>
اگر کارنامه ی شینکای را از نظر مضمونی به دو دسته ی قبل و بعد از <<اسم تو>> تقسیم کنیم، <<باغی از کلمات>> در هیچ یک از این دو دسته قرار نمی گیرد. شاید به خاطر این که این فیلم زمان بسیار کوتاه تری دارد و در آن، خبری از جاه طلبی های فیلم های بلندی چون <<اسم تو>> دیده نمی شود. صرف نظر از این مسائل، انیمیشن و طراحی هنری فیلم فوق العاده زیبا هستند. با تماشای فیلم خیلی خوب می توان متوجه شد که ماکوتو شیکای کارگردان در حال عبور از یک دوره ی گذار است.
<<پاتمای وارونه>> یک انیمه ی عالی ولی بسیار قدرنادیده از یاسوهیرو یوشیورا است که احتمال زیاد اسمش را نشنیده اید. فیلم همچنین از آن آثاری است که شباهت های زیادی به <<اسم تو>> دارد. هردو فیلم داستان یک رابطه ی عاشقانه میان دو نفر هستند و عناصر فراطبیعی هم لابه لای داستان خود گنجانده اند، و هردو فیلم کلی پیچش داستانی غافلگیر کننده دارند که کلی به غنای پی رنگ اضافه می کند.
حتما بخوانید >>
در <<پاتمای وارونه>> به جای عوض شدن بدن ها، با دنیایی طرف هستیم که در آن برای گروهی از مردم، نیروی جاذبه به صورت وارونه عمل می کند. و لابه لای این تغییرات گرانشی عجیب، پسری با دختری مواجه می شود و آن ها دل به هم می بندند. فیلم شاید آن شکوه بصری <<اسم تو>> را نداشته باشد، ولی به لطف ترفندهای تماشایی جالب و یک رابطه ی عاشقانه قوی که محور مرکزی آن را تشکیل می دهد، کاری می کند که از تماشایش پشیمان نشوید.
داستان های بلوغی که در بستر اتفاقات ماوراءالطبیعه رخ می دهند، به مضمون ثابت آثار شینکای تبدیل شده اند. همین باعث شده است که آثار او با فیلم های مامورو هوسودا زیاد مقایسه شود. او هم مثل شینکای عاشق موضوع های این چنینی است، و <<فرزندان گرگ>> یکی از بهترین آثار هوسودا در این زمینه است.
حتما بخوانید >>
در حالی که شینکای معمولا روی شخصیت های جوان و کم سن تمرکز می کند، شخصیت اصلی <<فرزندان گرگ>> مادری است که تلاش می کند دو کودک غیرطبیعی خود را بزرگ کند. همین بچه های غیرطبیعی گرگینه، از مهم ترین نقاط قوت فیلم هستند و آن را به یک اثر تماشایی تبدیل کرده اند.
استودیو جیبلی انیمه ی معرکه و مشهور زیاد دارد، ولی <<زمزمه ی قلب>> قطعا یکی از قدرنادیده ترین آن هاست. فیلم همچنین یکی از عاشقانه ترین آثار جیبلی هم هست. اگرچه در تمام آثار جیبلی می توان داستان های فرعی عاشقانه ی زیادی پیدا کرد، ولی در <<زمزمه ی قلب>> این رابطه ی عاشقانه، محوریت اصلی فیلم را شکل می دهد.
حتما بخوانید >>
همچون <<اسم تو>> این جا هم بایک داستان بلوغ طرف هستیم که در قالب یک پی رنگ عاشقانه ارائه می شود. فیلم داستان دو شخصیت است که همچنان که بر موانع پیش روی خود غلبه می کنند، بزرگ می شوند. <<زمزمه ی قلب>> در مقایسه با <<اسم تو، فضای غیرجادویی تر و زمیني تری دارد و بر خلاف قهرمان بازی های آثار شینکای، داستان کشمش های کوچک و انسانی دو نفر است.
<<فرزند آب وهوا>> دیگر بلاک باستر موفق شینکای است که بعد از <<اسم تو>> ساخته شد. منتقدان خیلی زود دست به مقایسه ی این دو فیلم زدند و زیبایی شناسی و مضامین و موسیقی (موسیقی هر دو فیلم را یک گروه ساخته بودند) آن ها را مورد بررسی قرار دادند.
حتما بخوانید >>
بعد از اثر موفقی مثل <<اسم تو>>، ساخت یک فیلم دیگر با همان کیفیت کار سختی است، <<فرزند آب وهوا>> هم بعد از اکران، نتوانست آن موفقیت افسانه ای <<اسم تو>> را از نظر هواداران و منتقدان به دست آورد. ولی باز هم با یک فیلم درجه یک طرف هستیم که اتفاقا در بعضی حوزه ها، خیلی خوب می تواند کاستی های <<اسم تو>> را جبران کند.
این شاهکار قدرنادیده ی نائوکو یامادا، با ارائه ی یک داستان عاشقانه ی تاثیرگذار همچون <<اسم تو>>، خیلی خوب می تواند آن حس انتظار شدید را در مخاطب برانگیزد. همچون فیلم شینکای، <<لیز و پرنده ی آبی>> هم از مضامین مشابهی چون فاصله احساسی و فیزیکی بین دو شخصیت استفاده می کند، تنها فرق این است که با یک ریتم کند و آهسته طرف هستیم.
حتما بخوانید >>
شاید مقایسه ی بهتر این است که بگوییم <<لیز و پرنده ی آبی>> در مقابل <<صدای خاموش>>، حکم <<پنج سانتیمتر در ثانیه>> را در مقابل <<اسم تو>> دارد. اگرچه تمام این فیلم ها به سراغ مفاهیم مضمونی مشابهی رفته اند، ولی <<لیز>> و <<پنج سانتیمتر>> با یک زیبایی شناسی متمایز به سراغ چنین دستمایه هایی می روند و پایان های متفاوتی را به نمایش می گذارند.
<<ناپدید شدن>> در اصل یک پایان عالی و درجه یک است برای <<مالیخولیای هاروهی سوزومیا>>، سریال انیمه ی محبوبی که در سال ۲۰۰۶ پخش شد. فیلم <<ناپدید شدن>> هم محوریت داستان خود را روی ناپدید شدن دختری به نام هاروهی سوزومیا گذاشته است. <<ناپدید شدن>> بسیار محبوب است، مخصوصا از این نظر که خیلی خوب موفق می شود دنباله ی داستانی که در سریال شروع شده است را پی بگیرد و آن را به یک اثر رضایت بخش و عالی تبدیل کند.
حتما بخوانید >>
همچون <<اسم تو>>، <<ناپدید شدن>> هم یک داستان عاشقانه در بستر رویدادهای فانتزی روایت می کند و می توان آن را یکی از بهترین انیمه های عاشقانه ای در نظر گرفت که وما تمام تاکید خود را روی عشق نگذاشته است. با این حال، باز هم در مقایسه با <<اسم تو>>، <<ناپدید شدن>> دیگر پیاز داغش را زیاد می کند و بیش از حد غرق در عناصر فراطبیعی و علمی تخیلی می شود. اگر با این مجموعه هیچ آشنایی ندارید، بهتر است اول به سراغ سریال بروید، چرا که دنبال کردن اتفاقات <<ناپدید شدن>> بدون شناخت از داستان و اتفاق های پیشین، کار راحتی نیست.
روایت دختر جوان از پشتپرده کلیپ ۲دقیقهای
تور مجازی فرانسه ؛ بازدید از 11 جاذبه تماشایی از پاریس تا آلزاس (رایگان) 2021
دیالوگ های ماندگار غمگین خاص و زیبا از فیلم های خارجی و ایرانی
کمدی سیاه ؛ 10 فیلم کمدی سیاه برتر تاریخ سینما که باید ببینید
16 فیلم سینمای لاتین که حتما باید ببینید
انیمه ,فیلم ,ی ,های ,یک ,سینمایی ,انیمه سینمایی ,سینمایی انیمه ,است که ,حتما بخوانید ,انیمه ی ,سینمایی انیمه سینمایی ,انیمه سینمایی انیمه ,حتما بخوانید بهترین ,بخوانید بهترین انیمه
درباره این سایت